LÆSETID: 6 minutes
Hvad er en blog? – og alt, hvad du ellers skal vide om strategisk blogging som selvstændig
Googler du af og til et spørgsmål eller en udfordring? Så lander du garanteret også på en blog – selvom du måske ikke opdager det. For blogs ikke bare madopskrifter og personlige hverdagsfortællinger. De kan også være et solidt ben i din business – og en oplagt måde at møde din kernekunde på – lige dér hvor hun har allermest brug for din hjælp.
Men hvad er en blog?
Hvorfor skal man blogge?
Og hvem er det relevant for?
Dét ved du, når du har læst blogindlægget her.
Hvad er en blog og et blogindlæg?
En blog er en webside – eller en del af en hjemmeside – hvor der løbende kommer nye indlæg. De kan enten være struktureret, så det nyeste ligger øverst – eller bestemte indlæg kan være fastgjort til toppen.
Et blogindlæg er selvsagt de tekster, der ligger på en blog – også kaldet blogposts og blogartikler.
Bruger du et CMS (det system, du styrer din hjemmeside fra) som WordPress eller Shopify, er der en sektion til blog, der gør det supernemt at skrive og udgive nye blogindlæg.
Har du ikke en hjemmeside med blogafsnit (eller har du slet ikke en hjemmeside), kan du oprette en gratis blog – f.eks. på WordPress – eller skrive artikler på LinkedIn. Begge dele bliver fundet af Google og andre søgemaskiner.
En blog kan handle om alt fra dig selv til en interesse, et samfundsanliggende eller din virksomheds ydelser og produkter.
Der findes forskellige former for blogs – og inden for hver form forskellige genrer.
Jeg inddeler blogs i tre kategorier:
- virksomhedsblog
- interesseblog
- personlig blog.
Mit fokus her er virksomhedsbloggen – altså hvor du blogger om dit fagområde, dine produkter eller din kernekundes udfordringer.
Hvem skal blogge?
Det kan give god mening for dig at blogge, når:
- du har en målgruppe, der googler deres udfordringer og spørgsmål – og kan lide at læse
- du selv kan lide at skrive eller har mulighed for at betale nogen for at gøre det
- du nyder at dele ud af din viden
- dine ydelser og produkter er løsningen på din målgruppes udfordringer
- du gerne vil positionere dig som ekspert og skabe en god relation til din mulige kunde
- du ikke er glad for at larme med din markedsføring og helst vil gribe en potentiel kunde, når hun selv har erkendt sin udfordring og er klar til at søge hjælp.
Alle punkter behøver ikke at være opfyldt.
Det er f.eks. ikke sikkert, at dit formål med bloggen er at skabe et salg. Måske er det nærmere at skabe et brand og blive set som eksperten på dit område, så du på den længere bane bliver betragtet som ekspert og f.eks. kan udgive bøger, holde foredrag, blive inviteret i medierne eller sælge forløb.
Hvorfor skal man blogge?
Så hvorfor skal din virksomhed have en blog – og hvorfor skal du bruge tid på at blogge?
Det skal den og du heller ikke nødvendigvis. Men der er absolut gode og ofte oversete grunde til at have en stærk blog på sin hjemmeside.
Derfor skal du blogge i din virksomhed:
- Det er langtidsholdbart indhold, som trækker potentielle kunder ind på din hjemmeside – også om natten, i weekender og i ferier – både om en uge og om syv år
- Det positionerer dig som ekspert på dit fagområde
- Det giver din målgruppe et værdifuldt svar på et spørgsmål eller løser et konkret problem for den
- Det afspejler din tanke- og tilgang er og tiltrækker på den måde de mennesker, der kan lide det
- Du kan bruge dine ydelser, produkter eller et naturligt næste trin i din kunderejse i forlængelse af det svar, blogindlægget giver
- Du skaber synlighed, opbygger stærke relationer og styrker din branding
- Du rammer modtageren, når hun har et specifikt behov og selv opsøger hjælp til det (ved at google det eller klikke sig ind på dit blogindlæg fra f.eks. sociale medier)
- Det er en blid og hjælpsom måde at møde din kernekunde på – så hvis du ikke kan lide at støje og trække i folk, er det helt oplagt.
På den måde kan en blog blive en værdifuld del af din content marketing-plan og kunderejse.
Det er oplagt at guide læseren videre til dit nyhedsbrev, din freebie eller endda en ydelse, så du både kan hjælpe hende endnu mere og med tiden opbygge en relation og skabe et salg.
Hvordan kommer man i gang med sin blog?
Hvis du allerede har en hjemmeside med en blogfunktion, er det supernemt at komme i gang. Du trykker bare ”Tilføj nyt indlæg” – og så er du faktisk i gang.
Har du ikke en hjemmeside med blogfunktion, skal du lige oprette bloggen først. Det er stadig nemt, men du skal i så fald vælge:
- Hvor du vil blogge (f.eks. WordPress)
- Hvad din blog skal hedde.
Og ellers kan du som sagt skrive artikler på LinkedIn. Det er ikke din egen platform – men du kan dele din viden om et område, skabe synlighed, ekspertstatus og relationer, og du kan henvise til, hvordan man få din hjælp.
Hvordan ser fremtiden ud for bloggen?
Er (menneskeskrevne) blogindlæg stadig aktuelle livet efter fødslen af kunstig intelligens?
Jeg kan kun gætte og håbe. Og mit gæt og mit håb er, at godt, menneskeskabt indhold stadig vil rangere højt på Google.
Det er også, at mennesker foretrækker mennesker.
Det sagt er der ingenting i vejen for at drage nytte af AI – bruge det som en sparringspartner og et hjælpemiddel – f.eks. i processen med at finde gode vinkler, besvare de rette spørgsmål og tekstforbedre.
Kom godt i gang med at blogge
Jeg håber, du nu føler dig klogere på, hvad en blog er, hvem der kan have gavn af at blogge, hvorfor det er smart – og hvordan du kommer godt fra start med blogging.
Har du spørgsmål til blog, er du meget velkommen til at sende mig en mail til mig.
Synes du, det er svært selv at komme i gang, har jeg også et 1:1-forløb i skrivesparring, hvor vi f.eks. kan:
- planlægge, skrive og udgive dit første – eller næste – blogindlæg
- idéudvikle, lægge en strategi for din blog og lave skabeloner, søgeordsanalyser og fotos til de første blogindlæg
- redigere og finpudse et blogindlæg, som du allerede er i gang med, så det kan komme ud i verden.
Den lille guide, der hjælper dig med at
undgå de største fejl
i din tekst
Lær, hvordan du selv spotter de største sprogfejl i din tekst, før din læser snubler over dem.
Det koster kun din mailadresse. Tilmeld dig her – så lander minikurset i din hyggelige indbakke om lidt.
Du siger samtidig ja-ja til mit nyhedsbrev. Bare rolig. Ingen larm, møgfif og migmigmig-tekster. Kun sprøde fif, gode tilbud og info om kurser, der gør dine ord endnu skarpere.