Om Kathrine med h:

SEO-tekstforfatter, ordlinedanser og blognørd

tekstforfatter-horsens

Du skal bare tale lidt højere og række hånden mere op, sagde lærerne igen og igen til de årlige skole-hjem-samtaler.

De havde nok ret. Men jeg var ikke meget for at sige noget. Til gengæld piblede ordene ud af min blyant, og min største skarnsstreg var, når jeg overskred det maks. antal tegn i dansk stil.

Jeg elskede at skrive, og det lå lige til højrehånden at gøre det til min levevej. Men da jeg skulle vælge studium, søgte jeg ind på ergoterapi. Krop og psykiatri optog mig, og det var meningsfuldt.

Der var bare ét problem: Det ville ikke føre til et arbejdsliv, hvor jeg kunne skrive. Efter et halvt år måtte jeg erkende, det var en fejl. Jeg var nødt til at skrive.

Tændstiksperson, der skriver med blyant og tænker - som billede på skriveglad SEO-tekstforfatter

Jeg skiftede retning, og de næste fem år nørdede jeg i grammatik, tekstanalyse og kommunikation på nordisk sprog og litteratur.

Efter studiet var jeg ikke i tvivl. Jeg ville være tekstforfatter. Men ikke i et bureau eller sådan noget. Det skulle være på mine egne præmisser.

Med fagområder, der gav mening.
Med kunder, der boblede lige så meget for deres felt, som jeg var for ord.
Og med tid til at gøre det opfindsomt og omhyggeligt.

Min egen lille skrivebiks, hvor jeg kunne modellere ord til dem, der ikke selv har tid, lyst eller skills til at skrive. Og en forårsdag i 2018 kom Kathrine med h til verden.

SEO-tekstforfatter Kathrine med h sidder ved computer

Siden har jeg skrevet alt fra kopcitater til fagbøger. Om alt fra babysoveposer til HR-software. For alle fra fødselsfotografer til stresscoaches.

Jeg skriver på en kombi af sprogligt gehør, faglig snilde og snabbkaffe.

Min mission er at forvandle det komplekse og indforståede til læsevenlige ord, som man husker.

Tekster, der:

  • strutter af nærvær, personlighed og glimt i øjet
  • har sprogligt flow og rytme
  • trykker på følelserne
  • er nemme at huske og forstå.
Kvinde der sidder på altan om aftenen med lyspærer, en kop og bærbar computer som illustrativt billede på, hvordan man skriver et blogindlæg

Fun facts

  • Som barn skrev jeg på en ungdomsbog om hestepigen Sofie - og gemte den på en diskette, der gik i smadder

  • I dag er jeg mor til en pige, der hedder Sofie

  • Jeg er praktiserende introvert, stortrives med aleneheden på hjemmekontoret og blogger om det på introverden.dk

  • Jeg er helt pjattet med røde pandaer

  • Jeg er stille og tænksom udadtil, men er ret livlig inde i hovedet, som svarer bedre til udtrykket i mine tekster.

Not so fun facts

  • Jeg har en kandidatuddannelse i nordisk sprog og litteratur – med fag som skriftlig retorik, kreativ skrivning og grammatik

  • Jeg skrev speciale om humor i onlinekommunikation

  • Jeg har været selvstændig siden 2018

  • Jeg er mor til to, gift med én og bosat tæt på skoven en håndfuld kilometer uden for Horsens.

Er vi et match?

Sådan finder du den rette tekstforfatter

Det er ikke nok at skrive godt. Eller at bruge triggerwords. Eller at have styr på SEO.

Der skal lidt mere til at definere en dygtig tekstforfatter - og ikke mindst skal vi være et match.

Her fortæller jeg lidt om, hvordan jeg arbejder, så du kan tjekke, om det harmonerer med dine ønsker og behov. F.eks. skriver jeg ikke salgstekster, og jeg kan ikke altid give dig en bestemt deadline.

Tændstiksperson, der skriver på computer og tænker - som billede på skriveglad SEO-tekstforfatter

Sådan arbejder jeg (og arbejder jeg ikke)

Når vi indgår et samarbejde, er det vigtigt for mig, at der er tid nok.

Det tager tid at nå ind i kernen af, hvad din tekst skal ramme.

Det tager tid at finde de rette ord og strukturere teksten, så den flyder og fungerer.

Det tager tid at tjekke den godt igennem for fejl, så vores grundige forarbejde ikke går tabt i smuttere.

Skal du have skrevet en tekst fra bunden, skal der altså være tid - og økonomi - til at gøre det ordentligt. Ellers skal du enten finde en anden eller lade mig optimere en tekst, du allerede har skrevet.

Hvordan foregår det at få skrevet tekster?

Det er selvfølgelig forskelligt fra gang til gang, men en proces kan se sådan her ud:

  • Du kontakter mig og fortæller, hvad du har brug for hjælp til
  • Vi afstemmer, om jeg er den rette til at hjælpe, og hvornår jeg har tid
  • Jeg interviewer dig for at forstå din virksomhed, din målgruppe og dit budskab – enten på skrift eller som telefon-/videointerview
  • Jeg skriver første udkast til din tekst
  • Du tjekker og kommer med kommentarer
  • Jeg retter din tekst
  • Du tjekker igen og godkender, hvis du kan lide den
  • Jeg læser korrektur
  • Du sender din tekst ud i verden.

Speciale i SEO, storytelling og blogging

Gennem tiden har jeg nørdet i bl.a. SEO, storytelling, neuropsykologi, blogging, humor og AI.

Jeg skriver tekster inden for mange genrer, men har en særlig kærlighed for blogindlæg.

Fordi de er dybdegående med plads til at vise sin viden og personlighed – og samtidig er det ikke anmassende, fordi det ikke er tekster, du smækker ud i hovedet på din målgruppe. De finder dig – når de har et behov. Desuden er det langtidsholdbart indhold, der også trækker gæster ind på din hjemmeside, når du sover, holder ferie og i perioder bare ikke har tid til at fokusere på din markedsføring.

Jeg hjælper både med at skrive blogindlæg og lære dig, hvordan du selv gør.

Jeg skriver ikke tekster, der havde deadline i går

At skrive er både et håndværk og en kreativ proces. Jeg kan ikke altid sætte det på formel og skrive på kommando. Derfor tager en tekst den tid, den tager.

Det betyder, at jeg ikke kan give dig en skarp deadline. Er det vigtigt for dig, så er vi ikke et match. Det presser mig og gavner ikke min kreativitet – og din tekst – og derfor har jeg besluttet, at jeg ikke kører med præcise deadlines. Selvfølgelig kan jeg give en nogenlunde indikation af, hvornår din tekst er klar.

Men skulle det have været i går, kan du allerede nu finde en anden, for så er vi ikke rigtige for hinanden.

Jeg skriver ikke på mavefornemmelse

Det betyder, at jeg ikke kan gøre det alene. Jeg har brug for din hjælp for at kunne nå ned til dybden af … Det kan vi gøre på flere måder – med et skriftligt …, med et telefon- eller videointerview eller med research.

Selvfølgelig skal det lette din arbejdsbyrde at få en tekstforfatter til at skrive dine tekster. Men hvis du ikke har tid til at klæde mig på – så er jeg ikke den rette.

Jeg skriver ikke SEO-tekster for SEO-teksters skyld

Jeg elsker SEO. Tekster, der driver mennesker med et behov din vej. Det er dejligt for alle! Men jeg elsker ikke tomme, indholdsløse SEO-tekster, der kun har til formål at ramme søgeord, som du enten ikke kan leve op til – eller som ikke har alverden med dit felt at gøre.

Søger du nemme (og især) billige SEO-tekster, så er det en anden, du skal have fat i. Mangler du en garvet SEO-tekstforfatter, der tænker mennesker og indhold først? Så er vi totalt et match!

Jeg er ikke en billig tekstforfatter

Jeg er heller ikke dyr. Sådan midtimellem. Jeg har brugt mange år på at dygtiggøre mig og bruger lang tid på at skrive, så indholdet er godt, ordene lyder som dig og det rammer din læser. Det koster.

Hvis du leder efter nettets laveste ordpris, er det helt fair. Men så er vi ikke et match.

Jeg skriver ikke hardcore salgstekster

Absolut ikke, fordi jeg har noget imod salgstekster og salg generelt. Fordi jeg simpelthen ikke synes, det er rart at skrive –  og heller ikke er den dygtigste til det.

Det er der heldigvis andre, der er (mangler du én, må du gerne kontakte mig og få et forslag til en skarp copywriter).

Det betyder selvfølgelig ikke, at salg går til grunde i mine tekster. Nogle gange er det en mere blød proces, hvor du opbygger kemi med din potentielle kunde, taler ind i hendes følelser og behov eller får hende til at mærke, at du er den helt rigtige til at hjælpe hende med det, der trykker.

Men annoncer, Adwords, catchy overskrifter og salgssider – det er jeg bare ikke den bedste til.

Fornemmer du, vi er et match?

Det kan godt føles som en junglevandring at få gode tekster. Nogle gange er det okay at bede om hjælp og investere i det, der bare:

  • bøvler for meget
  • tager for lang tid
  • tager for meget fokus
  • aldrig bliver helt færdigt
  • ikke giver de resultater, du håbede.

Hvis det er sådan du har det - så tryk på hakuna matata-knappen!

[Den fører dig direkte til min indbakke, hvor du kan fortælle om dine tekstproblemer]

Du må gerne bruge den, selvom du ikke er helt sikker. Nogle gange skal der en 1:1-afklaring til. Og hvis jeg ikke kan hjælpe, har jeg måske en idé eller en anden selvstændig kollega, der kan.