Hvorfor blogge? 40.000 besøg og 1,3 mio. Google-visninger

LÆSETID: 5 minutes

5 gode grunde til, hvorfor du skal blogge i din virksomhed (og hvad jeg selv får ud af min blog)

Indrømmelse: Jeg gruer for at støje.

Jeg er ikke god til at dukke regelmæssigt op på sociale medier og i mailindbakken.

Jeg har ingen annoncer eller Google Ads.

Og jeg gemmer mig i hjørnet til netværksmøder.

Alligevel har et antal personer, der godt og vel kunne fylde Telia Parken, været forbi min hjemmeside det seneste år. Og dét har de, fordi jeg har en blog.

Er der noget at sige til, at jeg elsker blogindlæg?

Ikke bare at skrive og rådgive om dem. Allermest elsker jeg, hvor god mening blogging giver for min forretning - og mange andres.

Og jeg gætter på, du er her for at få at vide hvorfor – og hvordan.

5 gode grunde til at blogge i din virksomhed

#1: Det er uanmassende og blid markedsføring

Når din ønskekunde læser dit blogindlæg, har hun selv googlet en udfordring, der har ført hende ind på det.

Hun opsøger altså selv dit indhold, når hun har brug for det og er in the mood. Ikke mens hun er på Instagram eller tjekker arbejdsmails eller står og tripper i køen i Rema.

  • På min blog som tekstforfatter og sprogrådgiver er det f.eks. Selvskab eller selskab? og Hvad er en blog?
  • For en kostvejleder kunne det f.eks. være: Hvordan taber man sig i overgangsalderen?
  • For en dyrlæge kunne det f.eks. være: Sådan hjælper du din hund, hvis den er bange nytårsaften.
  • For en stresscoach kunne det f.eks. være: Sådan skaber du ro i hovedet på to minutter.
  • For en producent af babysoveposer til barnevognen kunne det f.eks. være: Må min baby sove ude i frost? Vinterguide til barnevognen i de kølige måneder.

#2: Det er langtidsholdbart indhold

Når dit blogindlæg er skrevet og udgivet, er det tilgængeligt døgnet rundt, ugen rundt, året rundt. Det er ikke afhængigt af timingen, da du udgav det.

Det er altså en investering i indhold, der arbejder for dig 24/7 i mange år.

Også når Meta ændrer sin algoritme, eller EU stikker en kæp i hjulet på at nå sikkert ud til din målgruppe.

#3: Du kan genbruge det

Dit blogindlæg kan snildt modelleres om til små, delikate tekstbidder til nyhedsbreve og opslag på sociale medier.

På den måde behøver du ikke hele tiden at opfinde hverken den dybe eller stjerneformede tallerken. Du kan bruge det, du i forvejen har brugt tid på at udtænke og producere – og måske endda bruge det til at flytte følgere fra bloggen til de sociale medier og dit nyhedsbrev – eller omvendt – så dine platforme understøtter hinanden.

#4: Det er hjælpsomt og viser din viden

Mange af os vil bare gerne hjælpe. Har du det også sådan, mens salg er en af de opgaver, du helst udsætter?

Så er blogging helt oplagt.

Du deler ud af det, der optager dig allermest – på en blid og venlig måde – og tiltrækker det segment, der selv har taget initiativ til at få svar. Altså som søger din hjælp lige nu.

Derfor har I allerede et rimeligt fælles fundament, og dine gode råd vil blive set som hjælpsomme frem for anmassende og sælgetrælse.

#5: Du må gerne gå i dybden

Hader du også at begrænse dig, når der bare er SÅ meget at fortælle?

Så blog!

Blogindlæg må gerne være lange. Rigtig gerne! Faktisk belønner Google blogindlæg, der besvarer den googlendes spørgsmål bedst muligt – og det er ganske ofte lange tekster.

Men det skal helst kun besvare ét spørgsmål.

Til gengæld kan du jo skrive alle de blogindlæg, du vil.

Skærmbillede fra Google Analytics, der viser antal besøgende og visninger via google - som billede på, hvorfor blogge i sin virksomhed

Derfor skal din virksomhed have en blog (hvis du stadig er i tvivl)

Ud over de 40.000 besøg har Google på 1 år vist min blog i 1,37 mio. søgninger.

(det får jeg sådan lidt klamme håndflader af at tænke på faktisk …)

En virksomhedsblog er altså hverken forældet eller ligegyldig selvpromovering.

Det er en effektiv strategi til at:

  • tiltrække dine ønskekunder
  • positionere dig som ekspert
  • skabe en relation
  • guide de mest begejstrede læsere over på dit nyhedsbrev, dine sociale medier eller dine ydelser og produkter.

Helt uden at have den snærende sælgerhat på (faktisk også i store virksomheder som JYSK og Sport 24).

Synes du, at ”blog” er lidt poppet og 00'er-agtigt, kan du også fint kalde det:

  • inspiration
  • artikler
  • viden
  • vidensbank
  • fagunivers
  • tips og guides.

På min egen blog deler jeg sprogfif og skrivetips – bl.a. til blog.

Men jeg har skrevet blog-indlæg for andre om alt muligt, f.eks.:

  • kost og livsstil
  • mental sundhed
  • livet med småbørn
  • autisme og ADHD
  • kommunikation
  • HR-software
  • arbejdsvaner.

Skal du i gang med at blogge?

Jeg håber, du nu forstår hvorfor det har potentiale at blogge for mange selvstændige og virksomheder.

Har du brug for min hjælp til at skrive et blogindlæg eller rådgivning til selv at komme stærkt fra start med at blogge?

Eller er du hooked på idéen, men véd ikke rigtigt, hvad du kan blogge om i din virksomhed, er du altid velkommen til at få en gratis idésparring med mig.

Bare send mig en besked, og fortæl lidt om dig, din virksomhed og hvem, du hjælper med hvad.

Indtast venligst dit navn.
Indtast venligst en besked
Foto oppefra af gul labrador, der sidder i skovbund med glade øjne og tungende ude af munden

Den lille guide, der hjælper dig med at

undgå de største fejl
i din tekst

Korrekturtjek: Den lille guide, der hjælper dig med at undgå de største fejl i din tekst

Lær, hvordan du selv spotter de største sprogfejl i din tekst, før din læser snubler over dem.

Det koster kun din mailadresse. Tilmeld dig her – så lander minikurset i din indbakke om lidt.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Du siger samtidig ja-ja til mit nyhedsbrev. Bare rolig. Ingen larm, møgfif og migmigmig-tekster. Kun sprøde fif, gode tilbud og info om kurser, der gør dine ord endnu skarpere.

Genvej til Privatlivspolitik

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere